Dali su mu ime Maksim. Lepo ime, nadali su se,
doneće mu lep život. Rodio se u najmanjem malom mestu na jugu. Njegovi su se spremali da ga pošalju dalje,
čim oni uzmognu, a on ojača; da ne gubi vreme, jer je tamo gde je prvi put
ugledao svet samo to i mogao.
Svi u porodici bili su ubeđeni da je Maksim
stvoren za nešto veliko. I bili su u pravu. Samo nisu mogli ni da naslute, da li za veliko
dobro ili veliko zlo...
Skoro tri decenije kasnije, Maksim je prodao
jedan portret za prvi veliki novac. Do tada je skupljao znanja po svetu, oštrio
olovku, crtao, bacao, nervirao se i pokušavao da to što vidi i oseća prenese na
papir i ostavi grafitni trag na belom praznom papiru koji je čekao potez
Maksimove ruke.
Taj portret prodat za veliki, nestvarno velik
novac bio je čudan. Za svakoga, osim za naručioca; koji je jedne večeri , u omaleni Maksimov atelje ušetao i ostavio domaćina bez daha, od
straha.
Tražio je, kad se Maksim sručio na drvenu stolicu
i pribrao dovoljno da počne da sluša, portret koji mora biti gotov do jutra, a
pravljen po sećanju. Naručilac je skinuo šešir, nepomično i bez reči stajao
neko vreme, prodirući kroz Maksima nekakvim staklastim očima koje su gorele sve
pred sobom, vratio šešir, nakrivio ga da sakrije taj nemogući pogled, spustio
debeli tabak novčanica na sto za kojim je sedeo portretista, okrenuo se i
nečujno za sobom zatvorio vrata.
Iako nije bilo izgovoreno mnogo reči, utučeni
čovek prikovan za stolicu nekako je osećao da može svašta da mu se dogodi ako
to ne uradi.
Tako je Maksim, prestravljen i začaran, dugo, a
da nije ni trepnuo, gledao u vrata iza kojih je nestao posetilac. Tek kad se
pribrao, a trebalo mu je dugo, video je da na izgrebanom drvenom stolu na koji je bio oslonjen rukom,
stoji toliko novca koliko u životu nije video. I kojim je mogao da kupi veliki atellje, kuću
na jezeru, da ode u daleke krajeve, učini šta god poželi. Da ostavi sve za
sobom i nestane. . .
Te noći oka nije sklopio. Ali, nije ni portretisao.
Držao se, naizmenično za glavu, kao da je pridržava, pritiskajući slepoočnice
koje su počele da ga bole i od jada koji ga je tako nenadano snašao, od nevolje
koja je prevazilazila sve o čemu je do tada morao da odlučuje i da se pita, što
od jeftinog vina kojim je pokušavao da olakša donošenje odluke koja će mu
promeniti život.
U zoru, Maksim je obukao kaput, u džep stavio
svežanj novčanica i napustio atelje, bez da je za sobom zaključao vrata. Nije
ih do kraja sasvim ni zatvorio. Više mu ništa nije bilo važno.
Naručilac je stigao nedugo potom, bilo je
dovoljno da kažiprstom pokrivenim
rukavicom blago odgurne vrata i da
shvati da ga niko ne čeka.
Na stolu je stajao papir, beo i naizgled netaknut, ali je on znao da na
njemu ima nečega. Samo sa druge strane. Prišao je, okrenuo hartiju i posle
nekoliko trenutaka tišine, kriknu kao zver. . .
Maksima u tom gradu više niko nikada nije video.
Ali jesu na sasvim drugom kraju sveta. Kupio je zaista sebi kućicu, lepu ali
skromnu, u jednom afričkom selu, promenio lični opis, otvorio školu sa svega nekoliko klupa, u kojoj
je siromašnu decu učio da čitaju i pišu i crtaju, naravno. Plaćao je i
organizovao dolazak lekara jednom nedeljno u malu, improvizovanu ambulantu
postavljenu pod čvrstim šatorom nad prašnjavim podom, gde su pregledali i
lečili uglavnom malene, mršave pacijente i njihove majke, jer su se muškarci
koji su čuvali selo koje je bilo njegovo novo prebivalište, pretvarali da su
zdravi koliko i hrabri.
Tako je portretista iz najmanjeg malog mesta na
jugu, učinio jedne noći samo on zna šta, i obreo se u sasvim drugom malom mestu
pod kapom nebeskom i stotinama ljudi promenio živote. Našao je način da olakša
i ulepša svaki njihov dan, da njihove noći budu bezbrižne, dok je on strahovao
od svakog sumraka znajući da mu donosi pakao.
I svakog jutra pojavljivao bi se pred meštanima
nasmejan, skrivajući uspešno šta mu se noću dešava.
Dušica M. Ognjanović
. . . u čast Carlos Ruiz Zafon
No comments:
Post a Comment